2008. december 16., kedd

Mézeskalács

Minden évben sütünk mézeskalácsot decemberben, minimum háromszor. Ez idén is így volt. Viszont az idei év volt az első, hogy nem készítettünk mézeskalácsházat. Hat-hét éve kezdtük egy kis dobozzal, majd jöttek a házak, előbb egyszerűbb, majd kéményes, kertes, zsalus stb. Utána következtek a templomok, külön harangtoronnyal, (lásd Firenze vagy Pisa) közben egy-két díszes szánt (nem szánkót!) is elpotyogtattunk, amelybe apró süteményt lehetett tenni, mígnem tavaly a lányom közölte: vár. Most várat kell építeni. Mérnök anyuka. Sablon, kis méricskélés és hatalmas munka után elkészült a négytornyos (gyengébbek kedvéért az 4*4 oldal, minden toronyoldalon 2 ablak=32 ablak, zsaluból nem csináltunk 64-et, 4*4 oldalas tető, utólag érzem nem vagyunk normálisak), kupolás, felhúzható kapus vár. A kupolát egy nagyobb kompótostál hátulján sütöttük. Elkészültünk, ránéztünk: Tadzs Mahal. Úgy nézett ki pontosan, négy torony, középen kupola. Gyönyörű volt! Igazán! Nos ezért nem csináltunk idén mézeskalácsházat, Gauditól a barcelonai Sagrada Familia már kicsit sok lett volna, bár hagyhattam volna félkészre.
Sajnos képet nem tudok prezentálni, mert annyi eszem nem volt, hogy lefényképezzem, na talán majd jövőre.

Idén csak karácsonyfadíszeket készítettünk, íme néhány ízelítő:





És egy tuti recept:

200 g méz
150 g barnacukor
60 g vaj
400 g teljesörlésű liszt
1 tk szódabikarbóna
2 db tojás
fűszerek: gyömbér, fahéj, szerecsendió, ánizs, szegfűszeg, kardamom, narancshéj stb. ízlés szerint vagy mézeskalács fűszer
1 db tojásfehérje, sárgája

A mézet a cukorra, vajjal melegítjük amíg elolvad (volt, hogy nem olvadt el sebaj), ha kihűlt hozzá keverjük a tojásokat egyenként (kettőt). Figyelem én már raktam, hitem szerint kicsit melegbe a tojást, szép rántotta lett belőle. A fűszereket és a szódabikarbónát összekeverem a liszttel majd a folyékonyhozzávalókkal. Fél napot hűtőben pihen, aztán hajrá.
A fehérjét kb 10dkg (még soha sem mértem) átszitált porcukorral felverem (a csomók kiszakítják a nyomózacskót). Én uzsonnazacskóba rakom és kisollóval óvatosan levágom a sarkát.
A sárgáját egy teáskanál tejjel elkeverem és a kiszagatott tészták tetejét megkenem vele. Persze a mézeskalácsok nagy részét saját készítésű sablon segítségével, késsel vágtam ki.




2 megjegyzés:

Anazar írta...

Csodás ez az elefánt!! Csak nem a Cookie and Biscuit Bible-bol?? Ott láttam, nekem is megetszett :)

Sáfrány írta...

Nos akkor én már egy onnan lekopizott másik mézeskalácsos könyvből vettem. :)

Related Posts with Thumbnails