2008. november 4., kedd

Birsalmasajt



Gyermekkoromban sosem vittem tízórait. Utáltam a szalvétában, esetleg folpackban (brrrrr) összeérett szendvics borzalmas ízét. Kivételt csak a birsalmasajtos kenyér jelentett, ősszel egy-két hétre mindig volt uzsonnám. Szegény anyukám órákig kevergethette a spriccelő, állandóan odaégni akaró birsmasszát, mígnem rájött a megoldásra: MIKRO.
Nos, igazából nem szeretem a mikrohullámú sütőt. Gyanús. Nem tudom elképzelni, hogy egészséges legyen. Lehetőleg nem használom, de be kell vallanom, ott van a konyhában. S a birsalmasajt, úgy érzem, megéri a kivételt és érdemes ezt a nehéz munkát átadni a mikronak.




Íme a recept, amelyben nem a hozzávalók mennyisége a segítség, hanem a több órás munka harmadára, negyedére rövidítése:

1 kg birs
20 dkg cukor (amely egyes receptekben 1 kg is lehet)
( ha nem félsz, hogy a füleden is cukor folyik ki, rakj bele többet, így jobban eláll)

A birs be kell vallani: kőkemény. Én deszkára rakva a legnagyobb, legélesebb késemmel ránehezkedve negyedelem. Mielőtt kivágnád a csumáját, és a kukacos részeket (immár kis hámozó késsel) a jobb hüvelykujjadat tekerd be ragtapasszal, ezzel sok kellemetlenséget megspórolsz. Kevés vízben főzd meg, ez cirka 15 perc, forrástól számítva.
Én már mindennel paszíroztam birset, ezt a mennyiséget 10-50 percig is lehet nyomkodni. Határozottan állítom, hogy a paradicsompaszírozóval ("kvódlibet") lehet a tíz percet megcélozni.
A birsmasszát, ami kb 70 dkg, összekeverjük a cukorral és egy tálban, amely csak félig telik a masszával, berakjuk a mikroba. 30 percig sütjük és 7-8 percenként megkeverjük. Ha kész (sötétebb színe lesz), formába rakjuk, ami lehet egy mély tányér is, de akár karácsonyi kiszúrókba is rakhatjuk. Pár nap alatt megkeményedik, ez függ a cukor mennyiségétől (több cukor, keményebb sajt) és a sütés hosszától.
Jó szórakozást!

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails